Ontwerpen voor álle gebruikers van een plek: mens, plant en dier

Waar kunnen de vogeltjes zitten?

Als landschapsarchitect is Natascha zich er van bewust dat ze nooit voor zichzelf ontwerpt maar altijd voor diegenen die het gaan gebruiken. Ze stelt zichzelf altijd de vraag: Stel dat ik hier zou wonen, zou ik dan hier tegenaan kunnen kijken of willen spelen? Is dit een boom waar ik dan onder wil zitten?’ Maar ze kijkt niet alleen naar menselijk perspectief, maar naar álle gebruikers van die plek: mens, plant en dier.

“Vroeger vond men mij maar een geitenwollensokken persoon, maar nu duurzaamheid zo’n hot topic is, kan ik wél zeggen: waar kunnen de vogeltjes zitten? Bij het ontwerp voor het Willibrordusplein in Amsterdam, bijvoorbeeld, hebben we gekeken wat we kunnen doen zodat we ruimte overhouden om nog zones te ontwikkelen voor groen en spelen. Als je een boom wilt of een plantenvak, weet je hoeveel ruimte dat inneemt. Dat hebben we uitgezet op tekening. Dan kom je logischerwijs op een aantal redenaties: dat je de gevels vrijhoudt, dat je hier kunt lopen, dat je op bepaalde plekken kunt rijden en verder niet, dat je ook niet een fietspad dwars door het plein hebt: je moet zo fietsen of ze gaan door het park heen.. Naast gebruik voor de mensen, hebben we ook gekeken naar biodiversiteit: wat bloeit waar en welke eigenschappen horen daar bij? Ik heb een plantkalender gemaakt: dit plantje blijft groen, deze bloeit in mei. Dat is apart allemaal uitgelegd zodat bewoners konden lezen: welke plantjes waarvoor zijn. Allemaal bieden ze plek voor bijen, vlinders en kleine insecten. De soort haag is daar ook op uitgezocht. En we geven suggesties aan de mensen wat ze zelf zouden kunnen doen met klimplanten tegen de gevels, voor vogels. Zo is elk onderdeel, ook dat spelen hoe we dat hebben ontwikkeld, allemaal per blad uitgelegd en gepresenteerd aan de bewoners. Ook de vele manieren van spelen die we hebben ontwikkeld, want kinderen Maar ook kinderen hebben hier een belangrijke plek in het gebruik. Aan het plein is een kinderdagverblijf aanwezig en de school verderop maakt ook gebruik van het plein. Voor verschillende leeftijdsgroepen moeten er plekken zijn om te spelen, bijvoorbeeld basketbal, voetbal en skaten. Voor de heel kleine kinderen is er een apart speelveldje ontworpen met een hangsysteem daarboven waar de oudere kinderen, van rond de zeven tot twaalf jaar, in kunnen klimmen of in netten kunnen hangen. Die lagen zijn in andere ontwerpen meestal naast elkaar gepositioneerd, maar dat ging hier niet door het gebrek aan ruimte. Daarom hebben we gezocht naar slimme combi’s.”

Ga naar meer over dit project.