Vrije modus bij componeren voor media

Die grotere lijn krijg ik het beste door een schets te maken die ik realtime inspeel.

Joost heeft twee manieren van maken. Een maatwerk-modus en een vrije modus. Die vrije modus gebruikt hij als het gaat om wat langere stukken waar hij meer vrijheid heeft, ook qua timing.

“Bijvoorbeeld in een documentaire, daarin heb ik dan een moment van één minuut, of anderhalve minuut, waarin het de bedoeling is dat de muziek je wat meer meevoert. Dan vind ik het juist lekker om dat helemaal los van het beeld te doen. Ik denk dat als ik eerst tachtig keer naar het beeld ga kijken, ik het allemaal iets te letterlijk ga nemen. Dan ga ik iets teveel in die maatwerkmodus zitten en dan mis je een beetje de grotere lijn in de muziek.

Die grotere lijn krijg ik het beste door een schets te maken die ik realtime inspeel. Dus er vormt een idee in mijn hoofd, of juist nog helemaal niet maar ik ga gewoon achter de piano zitten pielen. Dan krijg ik steeds beter een idee van, het moet niet driekwart zijn, een beetje langzaam, of ik wil er een patroon van zestiende noten in maken. Of ik wil eerst de tweede trap en dan de vijfde trap en dan de zesde, zoiets. Dit is eigenlijk waarbij de sfeer en de boog van de muziek los ontstaan.”

Ga naar Joost’s maatwerkmodus van componeren.