Arja Veerman

Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?

In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).

Het werken met de 10 hoofdonderwerpen aan de hand van een ‘onderlegger’

In het maakonderzoek kwamen 10 belangrijke hoofdonderwerpen naar voren, waar de betrokken makers-docenten verder aandacht aan wilden besteden, in hun werk en in het onderwijs. Door deze onderwerpen op een ‘onderlegger’ te plaatsen, kunnen ze op verschillende manieren worden gebruikt.