Sander van Deurzen
Sander van Deurzen is kunstschilder. In zijn schilderpraktijk wil hij de kunstgeschiedenis vertalen naar de huidige tijd. In het begin van zijn carrière richtte hij zich op stillevens, daarna kwam de focus op het schilderen zelf, waardoor zijn werken abstracter werden. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het spanningsveld tussen de niet-vernieuwende kant en de tradities van schilderkunst en de overvloed van afbeeldingen in de hedendaagse beeldcultuur. Vanuit de schilderkunst is hij tegenwoordig ook andere, meer ruimtelijke disciplines gaan gebruiken en is hij zich aan het richten op de drager van zijn schilderijen.
Van avant-gardistische kunst tot Happy Meal speeltjes
Naast het maken van schilderijen, houdt Sander zich bezig met het aanleggen van een verzameling objecten die niemand wil hebben. Of hij nou in containers speurt, Happy Meal speeltjes in zijn archief opneemt of een ‘afgedankt’ avantgardistisch schilderij op de… Lees verder
Het zoeken van een tussenstaat tussen autonoom en toegepast
In zijn schilderpraktijk maakt Sander niet alleen tweedimensionale schilderijen. Hij zoekt de grenzen op van het schilderij, ook in functionele zin. Een schilderij is niet alleen tweedimensionaal, maar kan ook driedimensionaal en zelfs een functioneel object worden.
Veranderingen in vormentaal
Nadat Sander langdurig bezig was met het herhaaldelijk schilderen en abstraheren van Happy Meal speeltjes ontstond er een eindpunt in beeldtaal. Zowel in schilderstijl als inhoud had hij nieuwe invalshoeken nodig. Omdat het tijd werd voor iets anders is Sander… Lees verder
Om de paar jaar een nieuw werk maken bij één thema
Om de paar jaar schildert Sander een nieuwe versie van een rug van een mensfiguur. Hij heeft deze schilderijenreeks als langlopend zijspoor naast zijn andere series schilderijen lopen. Het is een manier om zichzelf over een paar jaar binnen één… Lees verder
Voorwaarden creëren om dat korte moment van vliegen tot zijn recht te laten komen.
Voor Sander is het van belang zich te bevinden in een tussenstaat waarbij het ‘nog-niet-weten’ essentieel is. Dat juiste moment ontstaat maar weinig, het is een zoektocht en vaak gebeurt dit in een kort moment. Dat moment van opperste concentratie… Lees verder