Meteen een medium kiezen en gaan opmaken om snel te ontdekken of iets ‘werkt’
Als je ontelbare mogelijkheden ziet om een project tot een einde te brengen, is het moeilijk om de eerste stappen te nemen. Al vroeg beginnen met vormgeven, het voortdurend verschuiven van de focus tussen vorm en inhoud, dat helpt Lenno om zichzelf in te perken en in beweging te komen. Maar die eerste ideeën blijven niet voor eeuwig overeind.
“Een educatief spel maken om studenten te laten nadenken over vorm- en beeldtaal. Hoe kan ik dat zo effectief en krachtig mogelijk uitvoeren, welk medium is daar het meest geschikt voor? Dat is voor mij de vraag. Zo’n keuze voor een medium kadert, omdat er anders zoveel mogelijkheden zijn. Want ik kan er ook een app van maken of een website of een dobbelspel enzovoorts, maar ik koos in dit geval voor een analoog spel, want dat kende ik al zelf. Op een gegeven moment moet ik dat dan gewoon vastzetten, want dan heb ik in ieder geval een richting, ik weet dat ik ook honderd andere richtingen kan onderzoeken.
Misschien zou dat eigenlijk ook wel heel goed zijn. Eigenlijk lijkt het te vroeg in het proces, dat ik meteen ga opmaken! Het hele proces door ben ik telkens een nieuwe definitieve versie aan het neerzetten. Maar het dwingt me wel om soms radicale keuzes te maken. Dus toen deze versie er was, ging ik het zelf even proberen. Ik voelde het al snel, het klopte niet. Ik had dus een heel bord getekend voor mijn spel, gebaseerd op Cluedo, dat was dan het museum. En de kaartjes had ik al losjes vormgegeven, maar het werkte niet. De kaartjes trouwens wel, die mochten blijven. Ik ben toen direct omgeschakeld naar een kaartspel, dat heel anders in elkaar stak. Dat voelde bijna als valsspelen, alsof ik wel had moeten doorzetten om mijn eerste idee dan toch maar te laten werken. Die twijfel hoef ik niet op te zoeken. We zijn zulke goeie vrienden, die komt vanzelf! Maar weet je, dat opmaken is elke keer mijn manier om de structuur vorm te geven en te verscherpen en om soms radicaal ‘om‘ te gaan.
Mijn perfectionisme in het proces is een goede eigenschap, zolang ik er een rem op heb tot de afwerkingsfase. Daarom heb ik alles in Google Draw gemaakt. Dat beperkt me, want de leercurve is nul. Je kan er niet zoveel doen. In InDesign of Illustrator kun je jaren met het font zitten pielen, in Draw zitten maar acht lettertypen. Ik heb bewust niet in een echt programma zitten werken, zodat ik niet jarenlang kan verdwalen. Zo houdt de vormgeving de inhoud onder controle, en andersom.”