Maatwerkmodus bij componeren voor media

Dan ga ik eerst voor dat ritme. Dat even lekker neerzetten.

Joost heeft twee manieren van maken. Een maatwerk-modus en een vrije modus. Hij gebruikt de maatwerkmodus voor bijv. een animatie of commercial waarbij de muziek vooral functioneel moet zijn en er heel erg in moet passen. Hij begint met het markeren en vastzetten van belangrijke punten in de film, waarna hij gaandeweg het skelet opbouwt.

“Ik begin eigenlijk met vaste punten in de film. Hier zit een omslagpunt op achttien seconden, dus dan moet daar de muziek er vol inkomen. En op een ander moment is bijvoorbeeld de pay off, dus dan wil ik een soort slotakkoord, of juist niet. Of aan het begin is een bepaalde gebeurtenis waar ik muziek wil laten starten en in het midden van de film wil ik ineens een twist. Deze plekken in de film zet ik vast met “markers”: een aanwijzing die je neerzet in de tijdlijn van het programma waarin je werkt.

Daarna ga ik het tempo bepalen aan de hand van de feel die ik zoek. Bijvoorbeeld, ik wil dat het lekker fris en up tempo wordt, dus dan zit het ergens tussen de 120 en 130 beats per minute. Ik heb dan een tempo en ik heb de belangrijke punten in het beeld. Dan ga ik aan de hand daarvan een beetje knutselen. Hoe kan ik het zo uit laten komen dat ik dan precies na vier of acht maten heel mooi bij het hoogtepunt uitkom of bij die twist? Ik ga er een beetje mee schuiven en aanklooien. Dit doe ik door het tempo te variëren terwijl de markers vast staan. Dus er staat bijvoorbeeld een marker op acht seconden. Dan ga ik kijken op welk tempo vallen de meeste belangrijke punten in de film een beetje goed op het begin van een maat.

Vervolgens begin ik een skelet op te bouwen waarbij ik gewoon heel grof een soort van ritme of akkoorden neerleg. Ik probeer eerst zo basic mogelijk een schets te bouwen van “hier komt ongeveer dit” en “hier komt ongeveer dat”.

Als het iets meer sfeer georiënteerd moet zijn, dan zijn de akkoorden wat belangrijker en begin ik daar mee. Als het doel een beetje “snel en vlot” is, dan zal het ritme belangrijker zijn. Maar het hangt ook een beetje van de referentietracks af. Voor een app laatst was de referentie een jaren 90 hip hop track. Dan ga ik gewoon sowieso al kijken, zit ik in de buurt van die 90 bpm? Dan ga ik eerst voor dat ritme. Dat even lekker neerzetten. Of je dan het ene akkoord doet of het andere, dat is dan een beetje van tweede belang.”

Ga naar Joost’s vrije modus van componeren.