Recent
Op zoek naar het menselijk perspectief door te maken in onderzoek
Met de introductie van het concept ‘onderzoekend vermogen’ is de praktijk van het onderzoek en onderwijs in het HBO de afgelopen jaren al behoorlijk veranderd. Daan Andriessen, lector Methodologie Praktijkonderzoek aan de Hogeschool Utrecht, heeft hier veel aan bijgedragen. Toch voelt hij… Lees verder
Literatuur gebruiken als verhalen
Nirav Christophe is schrijver, dramaturg, docent en maakonderzoeker. Hij werkt vanuit vele rollen en schakelt vaak snel heen en weer. Literatuur gebruikt hij in zijn werk als ‘de dingen om hem heen’. Hij ervaart ze niet als een soort waarheid,… Lees verder
Maken om te maken als onderdeel van onderzoek
Daan Andriessen, lector Methodologie Praktijkonderzoek aan de Hogeschool Utrecht, heeft een grote bijdrage geleverd bijgedragen aan de praktijk van het onderzoek en onderwijs in het Nederlands HBO. Toch voelt hij de behoefte aan een nog meer integraal perspectief. In zijn samenwerking met Bart… Lees verder
Geen acht slaan op de vertwijfeling.
In het boek Dans! Denk! schrijft Désanne van Brederode over het leven en werk van Krisztina de Châtel. In dialoog met de choreografe schrijft ze over persoonlijke ervaringen in De Châtels jeugd en haar verdere ontwikkeling die haar werkwijzen hebben bepaald.
Het materiaal moet zijn werk doen
Nirav Christophe, schrijver, dramaturg, docent, maakonderzoeker is grondlegger van het lectoraat “Performatieve Maakprocessen”. Wanneer Nirav als dramaturg naar een voorpremière gaat kijken, kan het zijn dat hij zelf ook betrokken als medemaker en tekstschrijver was. Maar die rollen schakelt hij… Lees verder