Arja Veerman
Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Werkvorm Klein beginnen
Werken aan maakonderzoek is ontwerpend van aard. Het volgt een cyclisch proces, en er wordt gewerkt van klein naar groot, van lokaal naar interlokaal. Tegelijk ontstaan relaties naar de context waarin of waarvoor wordt gemaakt, soms in verbinding met grotere… Lees verder
Werkvorm de driehoek van Vitruvius
Deze werkvorm is bedoeld om de student of maker bekend te maken met de driehoek van Vitruvius en de achterliggende gedachten en mogelijkheden. De oefening is gebaseerd op de artikelen De driehoek van Vitruvius en Meer over de driehoek van… Lees verder
De maak(onderzoeks)ruit in de educatieve praktijk
In de masteropleiding Kunsteducatie gebruiken studenten bij de oriëntatiefase van hun ontwerponderzoek de maak(onderzoeks)ruit: om letterlijk een gemeenschappelijk speelveld voor zich te hebben, een gezamenlijke taal te kunnen bezigen en hun activiteiten te ‘plotten’ op wat zij doen.
Het werken met de maak(onderzoeks)ruit
Een heuristisch model is een weergave die je helpt om te zien waar je als maker of onderzoeker zit en waar je veel of weinig aandacht aan besteedt. Om zo’n model te maken van het maakproces hebben we met een… Lees verder