Het ontwerpen met grote gebaren om tot een verbinding te komen
Marcel ontwerpt met grote gebaren. Hij maakt in zijn gedachten of op papier het ontwerp altijd groter dan de ruimte. Hij trekt lijnen door en verbindt elementen. Hij ziet de onderdelen niet als meubelstukken, maar als gebaren, richtingen. Dit doet hij door visueel door een ruimte heen ‘te fietsen’. Al schetsend verkent hij de plattegrond of de contouren van de ruimte. De schetsen maakt hij groter dan de ruimte. Compositie is een gouden regel, dat is het samenvoegen van losse beeldelementen tot één geheel.
“Wat al mijn ontwerpen hebben, dat zijn de grote gebaren. Hoe dat voor mij werkt? In mijn hoofd of op papier maak ik een ontwerp eigenlijk altijd groter dan wat werkelijk in een ruimte past. Ik zie een ruimte niet als iets dat is opgebouwd uit losse elementen, als meubelstukken. Voor mij bestaat een ruimte uit gebaren, uit richtingen. Als ik dan naar het grotere geheel kijkt, reageren die altijd op elkaar, en lopen daarbij altijd naar buiten toe door. Als ik dan heel erg overdrijf en contact probeer te maken in de ruimte, wordt het voor mij interessant. Ik probeer dan visueel door die ruimte heen te fietsen. Ik ga schetsen. In het verleden maakte ik ook kleine maquettes. Ik maak schetsen, ik schets een plattegrond of richt me op de contouren van de ruimte. Die schetsen maak ik altijd groter dan de ruimte is. Compositie is daarbij een gouden regel, dat is het samenvoegen van losse beeldelementen tot één geheel.
lange lijnen schetsen
Ook bij het ontwerp van een huis van Aikido-vrienden heb ik gewerkt met grote gebaren. Er kwamen allemaal dingen samen, want ze hadden net een baby gekregen. Als ik het heb over grote gebaren, dan bedoel ik dat ik twee elementen met elkaar wil verbinden. In dit geval heb ik in het huis eerst de pui eruit gesloopt, deze iets verschoven en er toen een nieuwe pui ingezet met dubbele deuren. Vervolgens heb ik een nieuw keukenblok geplaatst, van 6,5 meter lang! Dat keukenblok loopt over in de trap. Dus is het niet alleen een keukenblok geworden, maar is het een keukenblok met een trap. Ik gebruikte de grote gebaren om een verbinding te maken tussen die verschillende elementen: om een richting te creëren tussen de pui, het keukenblok en de trap. Dat is dan het skelet, dan heb ik de opstelling, voordat de wedstrijd wordt gespeeld… Die wedstrijd speel ik vervolgens door na te denken over materialen, kleurgebruik, waarmee ik compositie versterk.”
ontwerp waarbij de trap, de keuken en de schuifpui
op een lange lijn naar buiten zijn geplaatst