Recent
Prototyping als onderzoeksmethode
Simona gebruikt prototyping, afkomstig vanuit de wereld van (web)design, als een onderzoeksmethode bij 3e en 4e jaars studenten. Prototyping gaat over het al in een heel vroeg stadium schetsen maken, concepten testen, zonder dat je alles al weet. Het helpt studenten om… Lees verder
Vraaggericht werken en verrassen
Dorien probeert vraaggericht te ontwerpen, maar wil niet in herhaling vallen. Om het interessant te houden probeert ze verrassingen in haar schetsontwerpen te voegen die mensen niet meteen verwachten.
Samen werken aan ‘lage’ theorie
In het maakonderzoek werken maakonderzoekers samen met de makers, en vanuit hun praktijken, aan wat we noemen ‘lage’ theorie: theorie in een laag die dicht boven de ervaringen van de makers ligt, en die het mogelijk maakt om hun manieren… Lees verder
Hoofdonderwerpen vinden die voor makers belangrijk zijn
Door de verhalen van de groepjes makers-docenten met elkaar te vergelijken, werden uiteindelijk 10 hoofdonderwerpen gevonden die zij belangrijk vonden om verder aandacht aan te besteden in hun werk, in het onderwijs en onderzoek.
Associatief mappen
Wat lijkt op elkaar en wat niet? Wat ligt dichtbij en wat verder weg? Door het maken van een associatieve map kun je overzicht krijgen over een grote hoeveelheid data die op een bepaalde manier aan elkaar verbonden is. Het… Lees verder