Recent
Maakonderzoek werkt aan en vanuit lokale kennis
In maakonderzoek werken groepen makers en makers-docenten aan een eerste verwerking van de kennis van individuele makers: zo wordt van ‘makerskennis’ naar ‘maakkennis’ gegaan. Deze actieve vorm van delen is om te beginnen vooral effectief voor de genoemde makers zelf… Lees verder
Maakonderzoek is activerend en generatief onderzoek
We zoeken naar manieren van onderzoek doen naar maken, die activerend en generatief zijn in plaats van beschouwend en verklarend. En die onderzoekers samen met makers ontwikkelen als co-actoren in de praktijk. Beschouwen en verklaren worden daarbij ten dienste gebracht… Lees verder
Het maakonderzoek volgt een cyclus
In het maakonderzoek wordt gewerkt met een maakonderzoekscyclus, die samen met groepjes makers van verschillende vakgebieden is ontwikkeld. Deze cyclus beschrijft de vorming van kennis en het verwerken daarvan, het delen ervan met andere makers en het getransformeerd gebruik hiervan… Lees verder
De schrik van makers voor het delen van ideeën
Ideeën worden zelden met andere makers gedeeld. De schrik dat iemand aan de haal kan gaan met een idee bepaalt grotendeels de geslotenheid van makers. Dit is jammer want het verbinden van ideeën is in een aantal gevallen waardevoller dan… Lees verder
Het belang van onderzoek met makers voor makers
Onderzoek met makers voor makers is maakonderzoek dat erop gericht is om kennis en inzichten van makers, die nu verborgen blijven, ter beschikking te brengen ten behoeve van die makers en van andere makers. Dit is belangrijk omdat de kracht… Lees verder