Arja Veerman
Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Werkplaats Media Maakonderzoek: de start voor de start!
Op 5 oktober jl. hebben we de start van de start gedaan van de Werkplaats Media Maakonderzoek voor dit studiejaar én voor de komende jaren. Het achterliggende plan daarvan vind je in de bijlage. Het duurt soms even – we… Lees verder
Portfolio Werkplaats Media Maakonderzoek (2020-2021)
Ondanks de corona hebben we een heel tof portfolio weten op te bouwen vanuit de HKU Werkplaats Media Maakonderzoek. Scroll onderstaande lijst vooral eens even rustig door. Bekijk werk van de deelnemers makers en docenten en kom langs als je… Lees verder
Maakonderzoek meets Art-based research
Hoe verhoudt maakonderzoek zich tot art-based research en tot de mensen met en voor wie een onderzoek in de praktijk wordt gedaan? Waar ligt het startpunt, aan wat voor soort vragen of ontwikkelingen wordt gewerkt en hoe speelt kunst of… Lees verder
Kenmerken van maakonderzoek
Maakonderzoek kun je zien als een vorm van praktijkonderzoek: vraagstukken voor onderzoek komen voort uit de praktijk, en resultaten van onderzoek vloeien terug naar de praktijk. Het voordeel van zo’n concept als praktijkonderzoek is dat het een koepel biedt waaronder… Lees verder
Samen bruikbare kennis maken
Maakonderzoek speelt zich af in de context van artistieke en creatieve maakpraktijken, zoals die van een mediaontwerper, een componist, een interieurarchitect of een beeldend kunstenaar. Het doel van maakonderzoek is om tot bruikbare kennis te komen, vanuit het perspectief van de… Lees verder