Arja Veerman
Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Makers werken samen in groepjes
Makers werken in kleine groepjes aan een maakonderzoek en stemmen af wie welke activiteiten uitvoert en wat bij ieder van hen (ook) als maker past. Zo werken zij samen aan het inrichten, uitvoeren, verwerken en delen van onderzoek van de… Lees verder
Maakonderzoek werkt aan en vanuit lokale kennis
In maakonderzoek werken groepen makers en makers-docenten aan een eerste verwerking van de kennis van individuele makers: zo wordt van ‘makerskennis’ naar ‘maakkennis’ gegaan. Deze actieve vorm van delen is om te beginnen vooral effectief voor de genoemde makers zelf… Lees verder
Het maakonderzoek volgt een cyclus
In het maakonderzoek wordt gewerkt met een maakonderzoekscyclus, die samen met groepjes makers van verschillende vakgebieden is ontwikkeld. Deze cyclus beschrijft de vorming van kennis en het verwerken daarvan, het delen ervan met andere makers en het getransformeerd gebruik hiervan… Lees verder
Makers kunnen elkaar versterken door onderzoek
Makers kunnen zichzelf en elkaar versterken door zich meer bewust te worden van hun manieren van werken. Veel van de kennis die zij hierbij gebruiken zit in hun lijf; ze is impliciet en aan de maker gebonden. Makers kunnen leren… Lees verder
Het streven naar pragmatische validiteit
In maakonderzoek streven we bij het ontwikkelen van kennis naar pragmatische validiteit. Dit betekent dat de vraag centraal staat of de ontwikkelde kennis bruikbaar is, in een bepaalde context, met bepaalde mensen, en niet in de zin van: ‘het is… Lees verder