Arja Veerman
Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Gesprekken voeren en vormen van interviewen
In maakonderzoek kunnen verschillende vormen van gespreksvoering en interviewen zinvol zijn. In een eerste fase zijn dit vaak oriënterende gesprekjes, nog zoekend, aftastend, soms tussen neus en lippen door. In een later stadium kan de onderzoeker hier meer sturing aan… Lees verder
Antropologisch onderzoek doen
De antropologie is de wetenschap van mensen en groepen, en de productie en reproductie van cultuur. Antropologen zijn vertalers van sociale en culturele systemen, en de taal waarmee je over anderen spreekt. Dit heeft impact op de beeldvorming. En op… Lees verder
Participerende observatie
Observaties kunnen worden gemaakt op enige afstand van wat of wie wordt onderzocht. De onderzoeker kan dan als ‘fly-on-the-wall’ worden gekarakteriseerd. Als iemand die kijkt en luistert, maar niet meedoet. Bij het participatief observeren mengt de onderzoeker zich juist in… Lees verder
Het werken met de 10 hoofdonderwerpen aan de hand van een ‘onderlegger’
In het maakonderzoek kwamen 10 belangrijke hoofdonderwerpen naar voren, waar de betrokken makers-docenten verder aandacht aan wilden besteden, in hun werk en in het onderwijs. Door deze onderwerpen op een ‘onderlegger’ te plaatsen, kunnen ze op verschillende manieren worden gebruikt.
Reflectie en documentatie in praktijkonderzoek
Voor de meeste makers is het documenteren van allerhande ideeën en reflecties iets wat zij gewoon zijn om te doen. Deze documentatie kan deels opgaan in een werk, maar er zijn ook altijd notities, schetsen, diagrammen, lijstjes met namen, websites… Lees verder