Je verbeeldingsvermogen voeden om tot unieke klankkleuren voor een productie te komen
Reyn traint zijn fantasie, zodat hij een productie die nog niet bestaat toch al compleet voor zich kan zien. Dit doet hij onder meer tijdens live-optredens, waardoor hij tot nieuwe ontdekkingen komt.
“De productie letterlijk in je hoofd horen voor die af is kan niet, maar klankkarakters, kleuren en de invulling van muzikale functies kun je je wel voorstellen. Je fantasie is veel rijker dan welke demo ook, dus als je die traint en voedt, kun je het complete plaatje al voor je zien zodra je voor het eerst aan het werk gaat. Het maken van de demo kan dan eigenlijk al meteen het maken van de daadwerkelijke productie zijn.
Ik train die vaardigheden door mezelf te dwingen om ‘live’, voor het publiek, producties vanaf de grond op te bouwen op basis van materiaal dat ik vooraf niet of nauwelijks ken. Als ik tijdens het uitvoeren van zo’n klankconcept stuit op een onderdeel dat aanspreekt omdat het een sterk karakter heeft, kan ik dat vaker doorvoeren in andere delen van de productie. Een studio die je door en door kent, waar een idee dus direct geprobeerd kan worden, is belangrijk voor deze manier van werken. Je kunt dan putten uit een rijk klankpalet en vervolgens vasthoudend zijn wanneer een nieuwe combinatie aanspreekt.”