Beperkingen starten de motor
Het werken met beperkingen leidt bij Albert tot een bepaalde opzet en invulling van zijn muziekopdracht.
“Voor een muziekopdracht voor harp liet ik me inspireren door het project Plastic Crusader, een project van beeldend kunstenaar Monique Besten. Daarin staan wandelen en doorzetten centraal. Ik kwam zo op het idee dat het stuk iets herhalend moest bevatten, iets wat voortvloeit en stuurt. Ik vond op de piano een motief dat dat in zich had, een zeventonig reeks in e-mineur. E-mineur omdat de E de laagste toon is op de harp die nog power heeft en omdat ik graag in deze toonsoort speel op de piano. Vanwege de beperking van de pedalen van de harp en de eis van voortvloeiendheid wilde ik ervoor zorgen dat de harpiste niet te veel zou moeten schakelen tussen de pedalen. Deze beperking bracht me ertoe iets te zoeken dat binnen een bepaalde modaliteit bleef. Die modaliteit, e-mineur, en het idee van herhaling en voortvloeiïng gaven de beperking die zorgden voor de beweging, de motor, die nodig was voor de groove.”