Goed voorbeeld doet maken
Guido heeft veel gehad aan filmpjes op Youtube en social media om zijn eigen messenmakerschap te ontwikkelen. Voor technieken keek hij naar tutorials, voor promotie naar instagrampagina’s. Daaruit pakt hij wat bij hem past.
“Met basisapparatuur kan ik al een mes maken. Ik heb slechts een ijzerzaag, vijl en een barbecue nodig! Alleen heel low tech doe ik dat. Er stond een oude brandblusser in de werkplaats, die heb ik afgesneden en deels gevuld met beton. Daar heb ik mijn onkruid brander op gezet en dat is nu mijn oven en dat werkt prima. Wat dat betreft vind ik YouTube echt geweldig! Wat je wilt weten, staat op YouTube! Het is toch feest!? Om de kneepjes van het messen maken te leren mocht ik uren lang YouTube kijken. Alleen maar filmpjes kijken. Als je genoeg filmpjes kijkt, kun je messen maken!
Ik meet mezelf af aan anderen die ik volg via YouTube of Instagram. Daar leer ik ook een hoop van. Ik kan slecht tegen herhaling. Bij het maken van messen kan ik blijven groeien. Ik stel mezelf steeds de uitdaging om te kijken of ik het kan. Maar niet alleen voor de techniek kijk ik naar deze filmpjes, ook qua bedrijfsvoering laat ik me inspireren door mijn voorbeelden. Zo doen andere messenmakers een nieuwsbrief de deur uit om messen te verkopen en overweegt ik dit ook te doen. Een andere messenmaker organiseert via Instagram een veiling van messen. Ook gebruik ik social media om te kijken waar mensen gevoelig voor zijn. Zo merkte ik op dat Japanse ontwerpen en tekens door potentiële messenkopers interessant wordt gevonden. Ik probeer dan uit hoe mensen daarop reageren wanneer ik foto’s op social media plaatst. Maar toch is mijn eigen smaak leidend. Ik maak wat ik mooi vind en je koopt het of je koopt het niet. De meeste messen maak ik in eerste instantie voor mezelf. Maar ik fotografeer of film ze wel en plaats ze op social media.”