Recent
Maakonderzoek vraagt om de langere termijn
Maakonderzoek vraagt om uithoudingsvermogen en om het samenwerken ‘met makers, voor makers’ op de langere termijn. Het is voor makers en makers-docenten zeker geen fulltime werk. Hoe groot de interesse ook is, hoe graag mensen ook willen: makers willen vooral… Lees verder
Samen werken aan kenniselementen
De makers ontwikkelen inzichten in elkaars manieren van werken rond onderwerpen die zijzelf belangrijk vinden. Dit doen zij eerst in hun eigen groepje en binnen hun vakgebied, maar daarna ook over de vakgebieden heen. Als onderdeel van het maakonderzoek verwerken… Lees verder
Het maakproces in kaart brengen
Voor het in kaart brengen van het creatieve maakproces vind je modellen die fasen onderscheiden waaruit dat proces bestaat, en modellen die je een indicatie geven van waar je zit in het proces en waar je aandacht (hebt) besteed.
Waar of bruikbaar? De waarde van in onderzoek ontwikkelde kennis
Het is makkelijk om in het algemeen te verwijzen naar ‘academisch onderzoek’ als een specifieke, veel voorkomende manier van werken in onderzoek maar bij enig inzoomen is het niet duidelijk waar de grens dan precies ligt met de manieren van… Lees verder
Episodische kennis gebruiken
Het gaat om het verzamelen van, toegang geven tot en overdraagbaar maken van bruikbare episodische kennis van voor ontwerpers, en voor ontwerpers: henzelf en van anderen.