Daan Andriessen
Daan studeerde bestuurskunde en politicologie. Daar ontdekte hij de methodologie van onderzoek. Dit riep allerlei vragen bij hem op, ook filosofisch getint. Wat is de werkelijkheid? Hoe kijk je tegen ‘waarheid’ aan? Bij KMPG werkte hij in een innovatie-unit en ontdekte hij hoe belangrijk vorm voor hem was. Hij ging enorm mooie presentaties maken en werd fan van PowerPoint. Ook zijn proefschrift, wilde hij er mooi uit laten zien. De bron van het maken was op zich al oud voor hem. Zo had hij als kind een modelspoorbaan. Hij vond rust in het maken: een lampje dat ging knipperen, een geluid dat ging werken. Na zijn promotie is Daan weer muziek gaan maken, zoals hij dat vroeger deed. Op dit moment werkt Daan als lector Methodologie Praktijkonderzoek aan de Hogeschool Utrecht waar het zijn missie is om de praktijk van onderzoek te vermenselijken.
Structuur aanbrengen in materiaal
Waar Jan IJzermans, grondlegger van het Maakonderzoek binnen het lectoraat “Research in Creative Practices” de structuur vanuit de data laat ontstaan en hierbij zijn eigen projectie op de data tracht te vermijden, is Daan van Driessen, lector bij de Hogeschool… Lees verder
Pendelen tussen werelden, tussen modi, tussen verzamelingen
Bart van Rosmalen heeft zich gespecialiseerd in Muzische professionalisering, waarbij hij onderzoekt hoe professionals in de kunst, de wetenschap, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties de ‘muzische’ aspecten in hun professionele leven en werken kunnen versterken. Dit brengt met zich mee… Lees verder
Op zoek naar het menselijk perspectief door te maken in onderzoek
Met de introductie van het concept ‘onderzoekend vermogen’ is de praktijk van het onderzoek en onderwijs in het HBO de afgelopen jaren al behoorlijk veranderd. Daan Andriessen, lector Methodologie Praktijkonderzoek aan de Hogeschool Utrecht, heeft hier veel aan bijgedragen. Toch voelt hij… Lees verder
Maken om te maken als onderdeel van onderzoek
Daan Andriessen, lector Methodologie Praktijkonderzoek aan de Hogeschool Utrecht, heeft een grote bijdrage geleverd bijgedragen aan de praktijk van het onderzoek en onderwijs in het Nederlands HBO. Toch voelt hij de behoefte aan een nog meer integraal perspectief. In zijn samenwerking met Bart… Lees verder