Els Cornelis
Els Cornelis bevraagt in onderzoek, beeldend werk, docentschap en coaching sociale en psychologische constructen. Kijken wat mogelijk verscholen zit achter de eenduidigheid bij zaken die op het eerste gezicht zonneklaar lijken, is haar drijfveer. ‘Is dat wel zo? Klopt of werkt dit? En kan het ook anders?’ zijn de simpele vragen die haar werk en leven richting geven.
Els is opgeleid als experimenteel psycholoog en heeft in haar promotieonderzoek de ambiguïteiten in de waarneming van foto’s onderzocht (KU Leuven). Een foto van een 3-D object suggereert enkel de dieptedimensie. Dit wil zeggen dat er een oneindig aantal mogelijke, en allemaal even juiste, interpretaties zijn. Daarnaast is ze afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie met een artistiek onderzoek/ beeldend werk dat een aantal controversiële thema’s met betrekking tot de productie van kunstwerken in vraag stelde, zoals: plagiarisme, copyright, appropriatie en de (on)mogelijkheid tot authenticiteit.
Momenteel geeft Els les aan HKU Fine Art, Fine Art and Design in Education en de Master Kunsteduatie. Ze is tevens een van de oprichters van de Werkgroep ‘The Roadmap to Equality in the Arts’. Deze werkgroep streeft naar gendergelijkheid in de kunsten door bewustwording, het opzetten van een platform en het mobiliseren van collectieve kennis. Els is daarnaast ook ACT-coach. ACT staat voor een combinatie van cognitieve gedragstherapie en mindfulness.
De schrik van makers voor het delen van ideeën
Ideeën worden zelden met andere makers gedeeld. De schrik dat iemand aan de haal kan gaan met een idee bepaalt grotendeels de geslotenheid van makers. Dit is jammer want het verbinden van ideeën is in een aantal gevallen waardevoller dan… Lees verder
Validering van werk binnen het hedendaagse discours
Een aspect bij het valideren van werk is het plaatsen van het werk in een groter discours om de waarde ervan in te kunnen schatten. Dit discours vindt altijd plaats in een bredere context, die op dit moment sterk wordt… Lees verder