Els Cornelis

Els Cornelis bevraagt in onderzoek, beeldend werk, docentschap en coaching sociale en psychologische constructen. Kijken wat mogelijk verscholen zit achter de eenduidigheid bij zaken die op het eerste gezicht zonneklaar lijken, is haar drijfveer. ‘Is dat wel zo? Klopt of werkt dit? En kan het ook anders?’ zijn de simpele vragen die haar werk en leven richting geven.

Els is opgeleid als experimenteel psycholoog en heeft in haar promotieonderzoek de ambiguïteiten in de waarneming van foto’s onderzocht (KU Leuven). Een foto van een 3-D object suggereert enkel de dieptedimensie. Dit wil zeggen dat er een oneindig aantal mogelijke, en allemaal even juiste, interpretaties zijn. Daarnaast is ze afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie met een artistiek onderzoek/ beeldend werk dat een aantal controversiële thema’s met betrekking tot de productie van kunstwerken in vraag stelde, zoals: plagiarisme, copyright, appropriatie en de (on)mogelijkheid tot authenticiteit.

Momenteel geeft Els les aan HKU Fine Art, Fine Art and Design in Education en de Master Kunsteduatie. Ze is tevens een van de oprichters van de Werkgroep ‘The Roadmap to Equality in the Arts’. Deze werkgroep streeft naar gendergelijkheid in de kunsten door bewustwording, het opzetten van een platform en het mobiliseren van collectieve kennis. Els is daarnaast ook ACT-coach. ACT staat voor een combinatie van cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

De negatieve gevoelswaarde van ‘aanrommelen’ binnen het creatieve proces

Makers lijken zich vaak te generen voor het ‘aanrommelen’ binnen het creatieve proces. Ze hebben het idee dat ze ‘maar’ iets doen, lukraak. Maar is dit aanrommelen niet juist een essentieel onderdeel van het creëren – creëren in de betekenis… Lees verder