Dilemma’s bespreken vanuit een makend perspectief 

"Klei en een rammelaar. Wat heeft dat met elkaar te maken? Dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Ik begin ook heel erg vanuit het materiaal, de plannen laat ik dan maar."
Welke dilemma’s kom je tegen in je werkpraktijk? En hoe bespreek je deze vanuit een makend perspectief? Arja Veerman ging in gesprek met Heleen Jumelet (HKU College van Bestuur) en Jolanda Schouten (HKU Fine Art), waarin zij al makend en spelend met elkaar in verbinding kwamen over hetgeen hen in hun werkwijzen raakt. 
Jolanda Schouten, beeldend kunstenaar en docent.

“Hóe maak je het?” In deze openingssessie van het HKU Festival “Ode aan de maker” (januari 2021) introduceerde Arja Veerman het HKU Maakonderzoek, waar zij samen met andere makers, docenten en onderzoekers in de afgelopen jaren aan heeft gewerkt. Vervolgens werd een aantal dilemma’s live besproken, met gasten Jolanda Schouten (beeldend kunstenaar, HKU Fine Art) en Heleen Jumelet (HKU College van Bestuur). Dit deden zij aan de hand van een op maat gemaakte spelvorm MeTotem, die werd ontwikkeld door Manuela Jalimsing, docent beeldende vorming en inmiddels afgestudeerd aan de masteropleiding HKU Kunsteducatie.

Heleen Jumelet, College van Bestuur

In het gesprek is te zien hoe Jolanda en Heleen, ondanks hun verschillen in rollen en verantwoordelijkheden, op het niveau van hun manieren van werken, al makend en spelend al snel een aantal overeenkomsten vinden. Met behulp van de spelelementen en de hoofdonderwerpen vanuit het HKU Maakonderzoek weten zij zich op een bijzondere manier aan elkaar te verbinden.

Bekijk hier de opname van openingssessie “Hóe maak je het?” [start14min50]