Een geschikt maar onbekend medium gebruiken voor nader onderzoek

Dat was een heel nieuwe discipline.

Ontwerpster Linda heeft een mateloze fascinatie voor het doorgronden van andere culturen. Via het maken van culturele producten heeft ze recent de relatie tussen origineel en kopie in China onderzocht. Dit stelde haar in staat zich te focussen op een tot dan toe voor haar totaal onbekend medium keramiek, omdat dat het meest geschikt was het thema mee te onderzoeken.

“De laatste jaren ben ik regelmatig naar China geweest. Daar wilde ik over keramiek leren. Ik heb de geboorteplaats van het porselein bezocht: Jingdezhen. Die plek had een overweldigende aantrekkingskracht. Ik had nooit eerder iets met keramiek gedaan, maar ik was erg geïnteresseerd in de interactie tussen creatie en kopie. Toen dacht ik: ‘ik wil dit leren want ik wil dit snappen. Om onderzoek te kunnen doen, had ik het gevoel dat ik moest snappen hoe het product in elkaar zat en hoe de mensen werken. Ik wilde de context snappen. Dat onderzoek naar het snappen, dát is voor mij dan belangrijk om serieus genomen te worden. Als ik daar onderzoek kom doen en participanten wil betrekken, wil ik dat ik respecteer wat zij doen. Daarom wil ik het snappen. In China kijken ze heel anders dan in Nederland naar onderwerpen zoals fake and real en auteursrecht. In China ging het over keramiek, maar ook over creatie en kopie. Dat sijpelt in de Chinese cultuur naar allerlei dingen. Ik ging dat ook linken aan blauw-wit aardewerk, delfts blauw, en de creatie van keramiek in de gouden eeuw. Toen is er een wisselwerking ontstaan tussen creatie en kopie tussen Nederland en China op het gebied van blauw wit aardewerk en ambacht. Wie precies waar mee begonnen is, is niet meer duidelijk.

Ik stel mezelf nog steeds wel eens de vraag: is keramiek wel iets voor mij? Dat was een heel nieuwe discipline. Ik wist helemaal niet of ik daar iets mee wil in de toekomst. Ik kan nu pas reflectief zijn op die hele periode wat het land, de mensen en wat ik heb onderzocht, wat dat inhoud. Ik denk niet dat ik iets met keramiek ga doen. Binnen alles wat ik heb onderzocht aan technieken en mensen is de overkoepelende vraag: was die hele discipline wel iets voor mij? Het ging voor mij veel meer over de interactie tussen origineel en kopie. Het gaat erom dat ik op een meta niveau een onderwerp had dat ik helemaal in de Chinese samenleving zag en dat zag ik ook in materiële aspecten en technieken. Dat hoort allemaal bij dat overkoepelende thema. Dat probeer ik allemaal te begrijpen.”