Materiaal verkennen, aanzetten en optimaliseren
Wessel voert een strijd met zijn materiaal, zodat hij kan aftasten wat hij er allemaal mee kan. Hij mikt op 100% gebruikswaarde, maar er vallen altijd dingen af. Als hij dan eenmaal iets ontdekt wat wél werkt, dan is het verbazingwekkend makkelijk om aanpassingen te doen met die mogelijkheden.
“Om te ondervinden wat die mogelijkheden zijn, ga ik methodisch te werk op basis van waarnemingen. Ik beluister mijn materiaal in een andere setting dan mijn studio. Zo luister ik bijvoorbeeld als ik thuis aan het koken ben. Dat vind ik heel waardevol en het pusht me om vervolgens in de studio de limiet op te gaan zoeken. Ik zet de dingen dan graag op scherp en zoek grenzen op van wat mogelijk is. Je wilt zoveel weergeven, maar de ruimte is beperkt.
Ik vergroot soms bepaalde details die in een ‘live’ situatie onnatuurlijk zouden overkomen. Ik noem dat hyperrealisme. Ik kan de rauwheid van een stem extra uitvergroten met kunstmatige ingrepen. Het is eigenlijk een illusie maar onze cultuur is er gewend aan geraakt dat elementen overdreven duidelijk worden weergegeven. Maar als alles de hele tijd even scherp en helder is, dan weet de luisteraar niet meer waar hij op moet letten. Een bewuste selectie in de overdrijving van details is nodig: optimaliseren in plaats van maximaliseren.”