Arja Veerman
Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
Het werken met de makersdialoog
Het werken met de makersdialoog is een manier om veelal impliciete, moeilijk te verwoorden kennis op tafel te krijgen met betrekking tot het maakproces. De makersdialoog is een begeleide gespreksvorm tussen twee makers. Een moderator ondersteunt dit gesprek. De makers… Lees verder
Heel concreet op zoek naar episodes
Bij het zoeken naar episodes in de makersdialoog zoek je heel concreet naar gebeurtenissen in een maakproces, die niet al te lang geleden zijn. Je probeert daarbij zo precies als dat lukt in te gaan op het detail: wat gebeurde… Lees verder
Het verwerken van dialogen tot makersverhalen
Het verwerken van de op video of audio opgenomen makersdialogen tot leesbare makersverhalen vraagt naast ruimschoots ontwikkelde schrijfvaardigheden om een kritische vorm van betrokkenheid. Vragen moeten kunnen worden beantwoord, zoals: welke fragmenten in het gesprek hebben betekenis in relatie tot… Lees verder
Samen werken aan ‘lage’ theorie
In het maakonderzoek werken maakonderzoekers samen met de makers, en vanuit hun praktijken, aan wat we noemen ‘lage’ theorie: theorie in een laag die dicht boven de ervaringen van de makers ligt, en die het mogelijk maakt om hun manieren… Lees verder
Associatief mappen
Wat lijkt op elkaar en wat niet? Wat ligt dichtbij en wat verder weg? Door het maken van een associatieve map kun je overzicht krijgen over een grote hoeveelheid data die op een bepaalde manier aan elkaar verbonden is. Het… Lees verder