Geluiden op tonaliteit afstemmen als rode draad in de soundscape

Dan mix je eigenlijk die rivier en die beweegt dan heel mooi.

Arnoud schetst al mixend de toon van water. Het is niet een compositie waarin hij letterlijk in een toonsoort zit te werken, maar zo luistert hij wel. 

Als je wil dat verschillende geluiden samen als één soundscape klinken, moet je een soort rode draad hebben en dat zit hem in tonaliteiten. Dat is allemaal heel onbewust. De tonaliteit van bijvoorbeeld hoe water klinkt. Water kan “trikkelen”. De massa en de ondergrond van het water bepaalt hoe het klinkt, wat de klankkleur is. Dus of het een diepe, of een lichte of een hoge toon heeft. En dat moet je wel op elkaar afstemmen, anders gaat het gewoon als ruis klinken. Als ik bijvoorbeeld een rivier maak, dan heb ik drie lagen water die allemaal een bepaald spectrum in het geluid hebben waarin ze opvallen. Samen is het een soort akkoordje. De rest van het geluid maak ik een stukje zachter en die drie tonen zou je kunnen zeggen, die laat ik op elkaar liggen. En daar kan ik dan een beetje mee mixen. Dan mix je eigenlijk die rivier en die beweegt dan heel mooi. Als je dat bij één geluid zó doet en bij de ander zó, dan wil je daar niet een groot contrast tussen hebben en moet je dat dus op elkaar afstemmen. En daarom hergebruik ik water ook, alleen dan combineer ik dat met andere watergeluiden. En op die manier heeft het een relatie tot elkaar. Het is niet een compositie waarin je echt letterlijk in een toonsoort zit te werken, maar ik luister er wel zo naar.”

 

Ga naar meer materiaal over dit project.