Selecteren van materiaal door een verzameling te toetsen aan een idee
Vluchtig door de verzameling van voorbeelden en mogelijkheden heengaan als een vorm van verzamelen.
“Mijn compagnon en ik werden gevraagd muziek te maken voor een nieuwe campagne voor een wasmachine. De eerste stap in het creatieve proces was dat we gingen proberen de muzikale richting af te bakenen, want die was nog niet helder. Tijdens een gesprek met de copywriter van het betrokken reclamebureau werd duidelijk dat in de commercial wordt gekeken vanuit het perspectief van een wasmachine en naar alle mensen die al die bergen was daarin stoppen. Die mensen zijn eigenlijk helden. De vraag aan ons was: Hoe gaan we die heroïek van die mensen tot uiting brengen in muziek?
Toen zijn collega-componist Diederik en ik gaan zoeken naar bestaande muziek die we als referentie zouden kunnen gebruiken. Ik ben gaan zoeken in mijn eigen iTunes-library, waar muziek in staat gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeuren. Je kunt daar doorheen scrollen en als je even een uur of twee bezig bent, heb ik wel het idee dat ik de meeste dingen in een oogopslag voorbij heb zien komen. Dat is echt gewoon scrollen; artiestennamen, stukken. Als ik de naam zie weet ik wel hoe het klinkt. Ik hoef niet alle tracks te beluisteren. Soms zie ik iets dat wel iets zou kunnen zijn, en dan beluister ik het. Als er iets in zit komt hij in een mapje. Dan ga ik er in knippen of editen: deze passage daar bedoel ik dít mee, zodat ik dat kan demonstreren.
Het kader voor mijn zoektocht waren de kernwoorden heroïsch en vocaal: ik scroll door de lijst met die gedachte in mijn hoofd en daar zet ik die nummers tegen af. Heroïsch was nog niet erg specifiek. Dat was juist de zoektocht. Ik heb daarnaar vooral gezocht in mijn filmmuziekcollectie. Dat kan bij Rocky maar ook bij Tarantino. Dus het was zoeken. Wat heb ik eigenlijk allemaal aan dingen die je in de brede zin heroïsch zou kunnen noemen en hoe werkt dat dan onder een wasmachine-commercial?
Tijdens het scrollen zie ik bijvoorbeeld de soundtrack van The Martian. Dat is niet muziek die ik helemaal uit mijn hoofd ken. Ik heb daar een vaag gevoel bij. Die moet ik dan echt weer even beluisteren. Hoe klinkt dat ook al weer? Dan hebben die titels ook stukken waar je iets aan kan afleiden. Het is niet een waterdichte zoekmethode. Het kan zijn dat ik een item in mijn iTunes heb staan maar dat ik het gemist heb. Maar bij zo’n gevoel ga ik er snel doorheen om te luisteren: wat is dit ongeveer voor muziek? Als ik denk dat ik iets passends gevonden heb, ga ik daar nauwkeuriger in zoeken. Dan kan het ook zijn dat ik iets tegenkom wat ik wel meteen goed ken. Dan hoef ik niet te luisteren, of juist wél, om die passage te zoeken die ik juist zo bruikbaar vind om met de opdrachtgever te kunnen bediscussiëren wat voor muziek geschikt is voor de commercial. Wat helpt om het gesprek met de opdrachtgever verder te helpen? Ik zoek naar geschikt (dwz wat ik onder deze omstandigheden geschikt vind) en niet naar best, ik moet juist een open mind hebben: dit kan werken, dit is anders, maar dit kan óók werken. Ik zoek dingen die een breed spectrum laten horen, maar wel een spectrum waarvan ík denk: ik vind het werken en ik zou er iets mee kunnen als componist.”
Ga naar het analyse-synthesewerk in dit project.