Geven en nemen

Hoe kom ik daar waar de filmmaker uiteindelijk blij is?

Johan componeert doorgaans mooie melodieën. Maar door een voorgaande samenwerking met dezelfde regisseur past hij een nieuwe manier van componeren toe tijdens hun volgende samenwerking. Meer toegespitst op sound design en het realtime inspelen van geluiden.

“We hadden een scène en die scène moest een beetje lijken op de filmmuziek uit Sicario, een Amerikaanse actiefilm. Wat je hoort is eigenlijk hele gedempte percussie met een paar klanken daar overheen. Geen melodie. Daar gaan we weer, dacht ik. Het is de combinatie van deze filmmaker, de herinnering aan de frustratie tijdens de vorige film en de gedachte aan “hoe kom ik daar waar de filmmaker uiteindelijk blij is”. Toen heb ik dus de film op mijn beeldscherm aangezet en zelf percussie gespeeld terwijl ik naar de film zat te kijken. Dit werd de basistrack voor een hele lange scène. Ik reageerde op het beeld. De hele tijd gaf ik accentjes hier en daar. En de regisseur was daar heel erg blij mee. Later heb ik daar nog akkoorden op gezet. Dit was voor een verhoor van een dame. Vervolgens komt er verderop in de film het verhoor van de verdachte. En regisseur zei: “Daar wil ik eigenlijk dezelfde soort drums, maar dan wat spannender”. Toen heb ik letterlijk die hele drumpartij er weer onder gezet, het een en ander opgerekt en daar spannende geluiden en stiltes in gemaakt. Et voila!”

Ga naar wat hieraan vooraf ging.