Media docentendag: maakonderzoek in onderwijs
Op 12 april 2022 stond de tweede docentendag van HKU Media in het licht van het maakonderzoek en op welke manieren dat vorm kan krijgen in het onderwijs. Maakonderzoek is voor studenten én docenten belangrijk om het bewustzijn van eigen en van andermans maakprocessen te versterken: je maakproces is immers je kapitaal! Maar hoe praat je hierover en hoe ontwikkel je samen een gemeenschappelijk taal? En wat betekent dat voor je onderwijs: hoe kun je hier met studenten aan werken? Dat was het thema van deze dag.
Maakonderzoek in onderwijs
De docentendag startte met een lunch bij LE:EN. Een letterlijke ‘voedende’ omgeving voor een introductie op het maakonderzoek en een aantal hands-on workshops, die werden verzorgd door verschillende makers-docenten vanuit het HKU Maakonderzoek en de Werkplaats Maakonderzoek Media. Tijdens de dag maakte videograaf Maarten den Heijer een aantal beeldverhalen. Deze laten in vogelvlucht de kracht zien van het maakonderzoek en hoe je hiermee als docent en/of student in je onderwijs kunt werken. Wil je meer weten of meedoen? Meld je dan bij je studieleider of de werkplaats aan.
Intro
(25 min) |
Maakonderzoek in onderwijs. Tonnie Jobse bevraagt Lenno en Arja over de historie van het maakonderzoek, de werkplaats en welke activiteiten daar met docenten en studenten worden gedaan | |
Workshop A
(4 min) |
Maakprocessen. Een impressie van doel en werking van deze workshop, die je ook in jouw onderwijs kunt implementeren. Door Tanja van der Laan en Ingrid Goovaerts, met reflecties van Maarten Dekker en Mir Wermuth. | |
Workshop B
(5 min) |
De makersdialoog. Dé methode om maakprocessen te (leren) expliciteren. Een vorm die in allerlei varianten een plek krijgt in het onderwijs. Met Pepijn van de Port, Wiam Al-Zabari en Tjepke Zylstra. Reflecties van Erwin Slegers en Lenno Verhoog (5 min). | |
Workshop C1
(3 min) |
Klei je levensvraag. Marieke Vriend nam de deelnemers mee in een geleide klei-meditatie. Dit om onder meer te ervaren hoeveel kracht materie kan geven om (weer) in beweging te komen. Met een reflectie van Mats Hamel (3 min). | |
Workshop C2
(4 min) |
Dwalen door je verzamelingen. Een impressie van deze hands-on workshop, waarbij Sander van Deurzen vertelt hoe deze is opgezet en wat hij daarmee bereikt. Voor alle makers (in opleiding) belangrijk (5 min). | |
Impressie
(2m30) |
Impressie. Hoezo maakonderzoek, wat is de bedoeling? En: waartoe dient deze onderwijsdag? Arja Veerman en Lenno Verhoog geven een schets in vogelvlucht (2m30) |
Organisatie en achtergrond
De organisatie van deze dag lag in handen van Lenno Verhoog (HKU Media) en Arja Veerman (HKU Maakonderzoek), die samen met een groepje docenten de Werkplaats Maakonderzoek Media in 2020 zijn gestart. Deze werkplaats was een vervolg op het inmiddels afgeronde lectoraat Research in Creative Practices, dat onder leiding van Jan IJzermans stond. Lees meer over de historie, aanpak, resultaten en de doorwerking van dit onderzoek in het artikel: “HKU Maakonderzoek in vogelvlucht“.
Wil jij graag meedoen met de werkplaats? Meld je dan aan bij je studieleider voor het komende studiejaar en/of mail: arja.veerman@hku.nl