Recent
Werken met verzamelingen in onderzoeken en maken
Iedere maker en onderzoeker draagt verzamelingen met zich mee: van ervaringen, van materialen, van werk dat is gemaakt, van kennis die is opgedaan. Hoe met deze verzamelingen wordt omgegaan kan sterk verschillen. Waar Jan IJzermans zijn eigen verzamelingen op ‘grijs’… Lees verder
Jezelf uitdagen om met mediavormen te werken die je niet goed beheerst
Merel bedenkt een concept waarmee ze zichzelf uitdaagt om met mediavormen te gaan werken die ze niet goed beheerst. Ze brengt zichzelf hiermee tot samenwerking met andere makers terwijl ze de regie over haar concept en het project in handen… Lees verder
Concept in tekstvorm is bepalend voor de uitvoering van het project
Merel begint een project door een concept op papier te zetten, waarbij ze haar achterliggende ideeën als startpunt neemt. Deze ideeën ontstaan doordat ze veel leest en teksten, afbeeldingen en theorieën verzamelt. Na de conceptualisatie begint de uitwerking in beeld,… Lees verder
Maakonderzoek is gericht op de doorgaande vorming van kennis
De kennisontwikkeling in maakonderzoek onttrekt zich niet aan de elementaire leer van het scheppende van Klee waarin het belang van vorming en vorm-als-beweging en het onbelang van vorm-als-eindpunt naar voren worden gebracht.
Gedachtenlijstjes maken om in beweging te blijven
Hoe krijg je een idee concreet? Merel doet dat door het doorbladeren van haar “gedachtenlijstjes”. Merel schrijft voortdurend losse ideeën op in de vorm van lijstjes. Ze ordent deze niet, zodat, wanneer ze ze terugleest, alles weer interessant kan zijn…. Lees verder