Arja Veerman
Arja Veerman is onderzoeker, docent, onderwijskundige en schrijver. Arja is geïnteresseerd in hoe onderzoek bijdraagt aan creatieve maakprocessen en vice versa, hoe meer makend en spelend aan onderzoek kan worden gedaan. De vraag die haar op dit moment vooral bezig houdt is: hoe werk je hier dan aan, samen met studenten en docenten, in het hoger (kunst) onderwijs? De vraag die daarachter ligt is: wat vraagt dit van de onderwijsomgeving, hoe worden leertrajecten gestimuleerd en ondersteund? Hoe wordt ruimte gemaakt voor eigenheid en diversiteit: van mensen, materialen en manieren van werken, in leren, doceren en bij het doen van onderzoek? Hoe wordt de kracht en rijkdom van variatie in samenwerking en verbinding benut?
In het verleden is Arja gepromoveerd op het onderwerp ‘samenwerkend leren via internet’ (Universiteit Utrecht, 2000).
De rol van reflectie in creatieve praktijken
Linda Candy geeft stem aan creatieve makers in diverse disciplines. Zij doet dat door hen aan het woord te laten en hun perspectief te belichten van binnenuit. Ze koppelt dit aan het begrip reflectie, het denken tijdens en na afloop… Lees verder
Een ‘reflectieve kennisleer’
Schön ontwikkelde al in 1983 het concept van de ‘reflective practitioner’: een professional die in zijn of haar beroepspraktijk denken en doen combineert, en hierop reflecteert. Schön werkte hierbij tegelijk aan een ‘reflectieve kennisleer’, die destijds haaks stond op de… Lees verder
Vijf vormen van reflectie in creatieve praktijken
Linda Candy doet onderzoek naar de rol van reflectie in creatieve praktijken. Zij doet dit vanuit het perspectief van de makers. Op grond van haar onderzoek komt zij tot de vijf vormen van reflectie, waarbij zij ‘reflection-on-surprise’ als specifiek voor… Lees verder
Maakonderzoek vraagt om de langere termijn
Maakonderzoek vraagt om uithoudingsvermogen en om het samenwerken ‘met makers, voor makers’ op de langere termijn. Het is voor makers en makers-docenten zeker geen fulltime werk. Hoe groot de interesse ook is, hoe graag mensen ook willen: makers willen vooral… Lees verder
Episodische kennis gebruiken
Het gaat om het verzamelen van, toegang geven tot en overdraagbaar maken van bruikbare episodische kennis van voor ontwerpers, en voor ontwerpers: henzelf en van anderen.