Jan IJzermans
Jan IJzermans is onderzoeker. Hij is geïnteresseerd in vormen van onderzoek die makers meer zeggenschap en zeggenskracht geven als het om hun maakprocessen gaat. Hij streeft daarbij naar manieren van werken waarin de maker maker kan blijven en niet onderzoeker hoeft te worden. Jan is opgeleid als wiskundige en muziekantropoloog. Hij werkte eerder als muziekantropoloog, docent en hoofd van de opleiding Muziektechnologie, als directeur van de faculteit Kunst, Media & Technologie en als lector Muziekontwerp.
Maakonderzoek is gericht op de doorgaande vorming van kennis
De kennisontwikkeling in maakonderzoek onttrekt zich niet aan de elementaire leer van het scheppende van Klee waarin het belang van vorming en vorm-als-beweging en het onbelang van vorm-als-eindpunt naar voren worden gebracht.
Maakonderzoek vraagt om de langere termijn
Maakonderzoek vraagt om uithoudingsvermogen en om het samenwerken ‘met makers, voor makers’ op de langere termijn. Het is voor makers en makers-docenten zeker geen fulltime werk. Hoe groot de interesse ook is, hoe graag mensen ook willen: makers willen vooral… Lees verder
Het maakproces in kaart brengen
Voor het in kaart brengen van het creatieve maakproces vind je modellen die fasen onderscheiden waaruit dat proces bestaat, en modellen die je een indicatie geven van waar je zit in het proces en waar je aandacht (hebt) besteed.
Waar of bruikbaar? De waarde van in onderzoek ontwikkelde kennis
Het is makkelijk om in het algemeen te verwijzen naar ‘academisch onderzoek’ als een specifieke, veel voorkomende manier van werken in onderzoek maar bij enig inzoomen is het niet duidelijk waar de grens dan precies ligt met de manieren van… Lees verder
Verzameling, een palet van manieren van werken
In dit artikel vind je acht groepen van in totaal zo’n 50 makersverhalen, waarin Verzamelingen een rol speelt. De groepen komen voort vanuit het onderscheid tussen meer algemene verzamelingen en project-specifieke verzamelingen, en verzamelingen die van waarde zijn voor gebruik… Lees verder