Een andere maker toelaten op je eigen domein
Door een voorgaande samenwerking met dezelfde regisseur waarin zij samen achter de computer aan de muziek voor een scène hebben gewerkt, communiceren zij nu op een nieuwe manier over de spanningsboog van de muziek.
“Ik weet nu beter wat de regisseur wil, dat helpt. En in dit geval heb ik me ook íets minder druk gemaakt. Misschien wilde ik íets teveel bewijzen bij die vorige film. We hebben bij deze speelfilm eigenlijk helemaal geen stagnatie gehad. Wat er wel is gebeurd, is dat de regisseur uit de score die ik had gemaakt een aantal stukjes heeft gepakt. Hij knipte hier wat van af en dan plakte hij daar weer wat aan elkaar. Hij zat dus een beetje te puzzelen met mijn muziek. Dat vond ik niet leuk, maar ik heb daar wel naar geluisterd. Hij gebruikte dat om aan te geven wat hij fantastisch vond en volgens hem dus langer moest doorlopen. Maar ook waar een bepaalde klank sneller weg moest zijn. Ik had bijvoorbeeld een veel langere op- en afbouw gemaakt. Dus hij gebruikt eigenlijk het knippen in mijn muziek om te laten horen wat hij wilde. Vervolgens kon ik het dan weer op mijn eigen manier invullen met de juiste spanningsboog.”
Ga naar wat hieraan vooraf ging.