Jan IJzermans
Jan IJzermans is onderzoeker. Hij is geïnteresseerd in vormen van onderzoek die makers meer zeggenschap en zeggenskracht geven als het om hun maakprocessen gaat. Hij streeft daarbij naar manieren van werken waarin de maker maker kan blijven en niet onderzoeker hoeft te worden. Jan is opgeleid als wiskundige en muziekantropoloog. Hij werkte eerder als muziekantropoloog, docent en hoofd van de opleiding Muziektechnologie, als directeur van de faculteit Kunst, Media & Technologie en als lector Muziekontwerp.
Associatief mappen
Wat lijkt op elkaar en wat niet? Wat ligt dichtbij en wat verder weg? Door het maken van een associatieve map kun je overzicht krijgen over een grote hoeveelheid data die op een bepaalde manier aan elkaar verbonden is. Het… Lees verder
Structuur aanbrengen in materiaal
Waar Jan IJzermans, grondlegger van het Maakonderzoek binnen het lectoraat “Research in Creative Practices” de structuur vanuit de data laat ontstaan en hierbij zijn eigen projectie op de data tracht te vermijden, is Daan van Driessen, lector bij de Hogeschool… Lees verder
Het creëren van ruimte voor ontvankelijkheid
Jan IJzermans, grondlegger van het Maakonderzoek in het lectoraat “Research in Creative Practices”, is zich erg bewust van zijn nederige rol als maakonderzoeker. Hij zet zichzelf in als instrument om data, gegenereerd door de makers die deelnemen aan het Maakonderzoek, een… Lees verder
Het werken met de 10 hoofdonderwerpen aan de hand van een ‘onderlegger’
In het maakonderzoek kwamen 10 belangrijke hoofdonderwerpen naar voren, waar de betrokken makers-docenten verder aandacht aan wilden besteden, in hun werk en in het onderwijs. Door deze onderwerpen op een ‘onderlegger’ te plaatsen, kunnen ze op verschillende manieren worden gebruikt.
Werken met verzamelingen in onderzoeken en maken
Iedere maker en onderzoeker draagt verzamelingen met zich mee: van ervaringen, van materialen, van werk dat is gemaakt, van kennis die is opgedaan. Hoe met deze verzamelingen wordt omgegaan kan sterk verschillen. Waar Jan IJzermans zijn eigen verzamelingen op ‘grijs’… Lees verder