Bewegen: vanuit het werken met kaders
Analyseren en studeren om tot nieuwe inzichten te komen
Wilbert analyseert zowel oude als nieuwe stukken om tot nieuwe muzikale inzichten te komen. Hij ziet dit als een belangrijk onderdeel van zijn werk, en gebruikt deze manier van werken ook om zelf tot nieuwe composities te komen.
Beginnen
Salvador denkt zijn benadering van tevoren heel erg uit als hij muziek maakt. Het moet voordat hij begint kloppen in het geheel van het project en de samenwerking. In de basis moeten de ingrediënten er zijn en ook moet hij… Lees verder
Beginnen met de meest complexe scènes
Joost begint altijd met de meest complexe scène in een film waar hij de muziek voor maakt. Dit geeft hem inhoudelijk richting voor de scènes die hij op meerdere manieren muzikaal kan invullen. Bovendien maakt hij liever eerste de muziek… Lees verder
Beperkingen starten de motor
Het werken met beperkingen leidt bij Albert tot een bepaalde opzet en invulling van zijn muziekopdracht.
Familieopstellingen als methode om werk te maken en te begrijpen
Annemiek gebruikt de familieopstellingen afkomstig uit de psychotherapie als methode om haar werk en de karakters die worden afgebeeld beter te doorgronden. Ook kunnen familieopstellingen inspiratie leveren voor een schilderij: een ervaring met een familieopstelling werd een aanleiding voor een… Lees verder
Het maken van een verzameling muzikaal materiaal om een compositie te schetsen
Roel start vanuit een eerste idee van een klankbeeld en maakt en verzamelt daarbij muzikaal materiaal. Dit doet hij door zelf klanken in te spelen, zowel elektronisch als akoestisch, en door anderen te vragen op een door hem bepaalde plek… Lees verder
Het ontwerpen met grote gebaren om tot een verbinding te komen
Marcel ontwerpt met grote gebaren. Hij maakt in zijn gedachten of op papier het ontwerp altijd groter dan de ruimte. Hij trekt lijnen door en verbindt elementen. Hij ziet de onderdelen niet als meubelstukken, maar als gebaren, richtingen. Dit doet… Lees verder
Het werken met door jezelf aangebrachte beperkingen om in beweging te komen
Tamar werkt vaak vanuit woorden, die haar een startpunt geven of een thematiek waarmee ze in beweging komt. Tegelijk geeft ze zichzelf alle ruimte om tijdens het werken ook weer van haar startpunt af te dwalen, deze mogen haar niet… Lees verder
Maatwerkmodus bij componeren voor media
Joost heeft twee manieren van maken. Een maatwerk-modus en een vrije modus. Hij gebruikt de maatwerkmodus voor bijv. een animatie of commercial waarbij de muziek vooral functioneel moet zijn en er heel erg in moet passen. Hij begint met het… Lees verder
Meteen een medium kiezen en gaan opmaken om snel te ontdekken of iets ‘werkt’
Als je ontelbare mogelijkheden ziet om een project tot een einde te brengen, is het moeilijk om de eerste stappen te nemen. Al vroeg beginnen met vormgeven, het voortdurend verschuiven van de focus tussen vorm en inhoud, dat helpt Lenno… Lees verder
Schetsen en parameters – componeren van stukjes van een geheel
Als Joost muziek maakt voor een film of documentaire, dan krabbelt hij allerlei steekwoorden op een blaadje en probeert hierin een grote lijn te ontdekken. Die lijn maakt hij klinkend door te schetsen op de piano. Al improviserend met de… Lees verder
Selecteren van materiaal door een verzameling te toetsen aan een idee
Vluchtig door de verzameling van voorbeelden en mogelijkheden heengaan als een vorm van verzamelen.