Het werken met de 10 hoofdonderwerpen aan de hand van een ‘onderlegger’
In het maakonderzoek kwamen 10 belangrijke hoofdonderwerpen naar voren, waar de betrokken makers-docenten verder aandacht aan wilden besteden, in hun werk en in het onderwijs. Door deze onderwerpen op een ‘onderlegger’ te plaatsen, kunnen ze op verschillende manieren worden gebruikt.
Makers kunnen hun maakprocessen bespreken aan de hand van een onderlegger. Makers-docenten kunnen studenten bevragen op hoe zij werken, bijvoorbeeld in een project. Zij kunnen hierbij inzoomen op een bepaald hoofdonderwerp, zoals: Verzamelen. Welke manieren van werken gebruiken zij? En hoe hangt dat bijvoorbeeld samen met de ruimte die zij voelen of waar zij in bewegen, en met de manier waarop zij zich positioneren bij het werken in opdracht? Er kan worden gezocht naar overeenkomsten en verschillen in manieren van werken, tussen makers, tussen studenten, over verschillende projecten heen, of die per onderwerp voorkomen, zoals dat voor een aantal maakpaletten is gedaan.
Ook kan het productief zijn de eigen of elkaars praktijken te kenschetsen aan de hand van de 10 onderwerpen. Daarnaast kan het curriculum van het maakonderwijs aan de hand van de onderwerpen worden doorgelicht. De onderlegger levert zo grond voor samenspraak en verder onderzoek: tussen makers, en tussen docent-makers en studenten.
Beschrijving van de 10 hoofdonderwerpen, in 1 zin
afstand nemen | de afstand die nodig is om verder te kunnen komen |
bewegen | in beweging komen, beweging brengen, beweging behouden |
kaderen | bemiddelen tussen je eigen ruimte en die van anderen |
naar ’n einde | iets afronden zonder verdere onnodigheden |
positioneren | optimale positie zoeken in relatie tot de anderen die invloed hebben op keuzes |
ruimte | mentale ruimte, fysieke ruimte, middelen |
schetsen | op alle mogelijke manieren een voorstelling geven van wat er nog niet is |
valideren | de waarde van je werk(en) inschatten voor het discours, de gebruiker, je eigen ontwikkeling |
verzameling | de verzamelingen die iedere maker koestert |
zoeken | jezelf in staat stellen om tegen te komen wat je nodig blijkt te hebben |
Verder lezen: het komen tot 10 hoofdonderwerpen die makers belangrijk vinden
Ook interessant: overeenkomsten en verschillen tussen manieren van werken per onderwerp, verwerkt tot 5 maakpaletten
Bron: IJzermans, Jan J. & Veerman, Arja L. & (2020). Samen werken aan bruikbare kennis voor de creatieve praktijk. Sprekend materiaal en lage theorie. In: Waardenwerk, 80. Journal of Humanistic Studies. Uitgeverij: SWP.