Werkvorm de driehoek van Vitruvius
Deze werkvorm is bedoeld om de student of maker bekend te maken met de driehoek van Vitruvius en de achterliggende gedachten en mogelijkheden. De oefening is gebaseerd op de artikelen De driehoek van Vitruvius en Meer over de driehoek van Vitruvius.
Probeer enkele belangrijke werksituaties waar jij vaak bij bent betrokken te beschrijven in het licht van de driehoek van Vitruvius. Maak hierbij een heldere beschrijving van:
• de verantwoordelijkheden van de verschillende betrokkenen,
• hoe de integratie geregeld is, of zou moeten of kunnen worden, en
• wat onderzoek en samenwerking hierin (kunnen) betekenen.
Voorbeeld van een eerste visualisatie
Onderstaande visualisatie is een eerste uitwerking, gemaakt door Tanja van der Laan, interieurontwerper en een van de maakonderzoekers van HKU Design. Zij probeerde destijds met haar groepje meer zicht te krijgen op haar posities in samenwerkingen in haar werkpraktijk.
Hieronder de feedback van Jan IJzermans, deze geeft mogelijk aanvullend inzicht over hoe je met de driehoek kunt werken.
- Goed om meerdere zelfstandige of bijvoeglijk naamwoorden per hoekpunt te gebruiken. Als je bij utilitas ‘gebruik’ noemt, is het noemen van ‘effect’ (o.i.d.) bij venustas min of meer onvermijdelijk. Je trekt venustas nu erg in het ‘kunstige’, het vanuit de kunstenaar/ontwerper beheersbare, terwijl het gaat om de kenmerken van het product die impact hebben op de gebruikers en hun omgeving.
- In de hoekpunten heb je de ‘experts’ geplaatst. Je gebruikt dat woord vermoed ik om aan te geven dat ze niet (vanzelf) op integratie gericht zullen zijn. Op zich waar maar niet helemaal in de lijn van de bedoeling van de driehoek: deze gaat over de kenmerken waaraan alle bouwwerk, en bij de vergroting die we hier toepassen: alle creatieve producten en diensten, zouden moeten voldoen. Een kunstenaar kan dus zeggen: ‘ik bemoei me alleen met de venustas-kant’ maar dan werkt hij niet volgens Vitruvius’ principes. Als dit in jouw praktijk de norm is, dan zou ik dat proberen anders weer te geven/te benadrukken.
- Het plaatsen van de ontwerper in het midden begrijp ik, maar opnieuw: als de betrokken ontwerpers zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden is de rol van de centrale ontwerper heel anders dan wanneer deze (idealiter) door alle betrokkenen tezamen wordt verzorgd, omdat zij vanuit hun expertise de gebalanceerde aanwezigheid van de drie hoekpunten in het product nastreven.