Ruimte: om te gaan bewegen of te blijven bewegen
Analyse en synthese voor en in een speelveld van referenties
In opdrachten komen de opdracht-gevende regisseur en Ivo beiden met referentietracks om te illustreren wat ze een goed idee vinden voor de muziek. Ivo probeert vervolgens te begrijpen waarom bepaalde referenties worden aangedragen. Als er slechts één referentie is, zet… Lees verder
Associatief werken om heel snel verschillende ideeën te produceren
Than moet het muzikale creëren soms heel snel doen. Hij vertrouwt dan op een heel arsenaal aan associatiemogelijkheden, waardoor hij altijd genoeg ideeën heeft.
Beginnen met de meest complexe scènes
Joost begint altijd met de meest complexe scène in een film waar hij de muziek voor maakt. Dit geeft hem inhoudelijk richting voor de scènes die hij op meerdere manieren muzikaal kan invullen. Bovendien maakt hij liever eerste de muziek… Lees verder
Beslissen door synchronisatie vanuit verschillende disciplines naar eenzelfde concept
Salvador maakt geluidsontwerp voor modeshows waarbij hij het beeld van een modeshows of collectie vertaalt in muziek. In zijn manier van werken staat samenwerken centraal. Hij werkt graag langdurig samen vanuit een gezamenlijk idee, waarbij er continu feedback op elkaar… Lees verder
De bewuste keuze om alleen voor particulieren te werken
Karel vindt het niet belangrijk om een plek te verwerven in de modewereld – hoewel zijn carrière zeer veelbelovend begon. Voor hem is het maken van een mooi en goed product, dat het leven van één specifiek persoon beter maakt,… Lees verder
De gevolgen van een verandering van uitgangspunten
Erik heeft zijn miniatuurstad van 15x4m, waar hij al zo’n 12 jaar aan werkt, onlangs zo’n anderhalve meter van de grond getild. Hiermee heeft hij een menselijke schaal in het werk gebracht. Het publiek kan zich nu op een andere… Lees verder
Dreutelen om de druk op te voeren
Annemiek gebruikt dreutelen als een methode om de druk op te voeren. Zodra er geen ruimte meer is om te kunnen nadenken voelt ze de directe druk om tot actie over te gaan. Door te voelen wanneer die daadkracht opborrelt… Lees verder
Eigen galerie aan huis
Annemiek heeft onder haar studio een eigen galerie waar ze haar werk tentoonstelt. Ze wil hiermee de mens in haar galerie uitnodigen en deze in verbinding brengen met haar werk. Dit is deels ontstaan vanuit een allergie, vanuit een ervaring… Lees verder
Geluiden op tonaliteit afstemmen als rode draad in de soundscape
Arnoud schetst al mixend de toon van water. Het is niet een compositie waarin hij letterlijk in een toonsoort zit te werken, maar zo luistert hij wel.
Het trainen van virtuositeit door het herhaaldelijk schetsen
Door herhaaldelijk te schetsen traint Marcel zijn bekwaamheid in het bereiken van een gevoelde schoonheid. Door misschien wel 40 keer hetzelfde onderwerp op papier te zetten, telkens op een andere wijze; door te variëren in houding van hetgeen dat is… Lees verder
Het werken met door jezelf aangebrachte beperkingen om in beweging te komen
Tamar werkt vaak vanuit woorden, die haar een startpunt geven of een thematiek waarmee ze in beweging komt. Tegelijk geeft ze zichzelf alle ruimte om tijdens het werken ook weer van haar startpunt af te dwalen, deze mogen haar niet… Lees verder
Hoofd- en werkplek leeg krijgen
Een blanco creëren om in een flow te kunnen komen door het gebruik van structuur en routines in het werk. Johan gebruikt verschillende manieren om zijn hoofd en werkplek als het ware ‘schoon’ te vegen, lekker leeg te krijgen. Dan… Lees verder
Interdisciplinariteit en jezelf uitdagen
Salvador daagt zichzelf uit door zich onder te dompelen in een samenwerking met een visionair die vanuit een andere kunstwereld komt.
Je verbeeldingsvermogen voeden om tot unieke klankkleuren voor een productie te komen
Reyn traint zijn fantasie, zodat hij een productie die nog niet bestaat toch al compleet voor zich kan zien. Dit doet hij onder meer tijdens live-optredens, waardoor hij tot nieuwe ontdekkingen komt.
Materialen en indrukken verzamelen om tijdens het maken nieuwe ideeën te laten ontstaan
Erik noemt zichzelf ‘een echte verzamelaar’, zijn atelier is een soort kringloop. Als hij iets tegenkomt weet hij nog niet wat hij ermee doet. Dat niet weten is belangrijk. Hij schrijft er ook niets over op. Hij begint altijd makend,… Lees verder
Mediumspecifieke beeldtalen
Naast dat Annemiek schilderijen maakt, heeft ze een andere lijn lopen waarin ze tekeningen maakt. Deze tekeningen hebben een andere beeldtaal dan haar schilderijen. Schilderijen hebben natuurgetrouwe verhoudingen, hoewel ze verder in vele kleur- en textuurlagen worden ingevuld. De tekeningen… Lees verder
Meteen een medium kiezen en gaan opmaken om snel te ontdekken of iets ‘werkt’
Als je ontelbare mogelijkheden ziet om een project tot een einde te brengen, is het moeilijk om de eerste stappen te nemen. Al vroeg beginnen met vormgeven, het voortdurend verschuiven van de focus tussen vorm en inhoud, dat helpt Lenno… Lees verder
Op scherp staan om ideeën te vangen
Als Johan werkt aan een kort project zoals een bedrijfsfilm van twee à drie minuten dan zorgt hij eerst dat alles klaar staat wat hij nodig kan hebben om zijn eerste muzikale ingevingen te vangen. Pas daarna bekijkt hij de… Lees verder
Pragmatisch beslissen op basis van haalbaarheid
Wat doe je als de leidende, andere partij in een creatieve samenwerking een principiële keuze heeft gemaakt die volgens jou het hele project in de weg komt te staan? Voor Arjan was haalbaarheid zo belangrijk, dat hij de samenwerking op het… Lees verder
Ruimte scheppen om te kunnen maken
Johan heeft in zijn werkruimte een eigen wereld vormgegeven om in een muzikale sfeer te komen. In zijn studio wil hij in de stemming zijn.
Voorwaarden creëren om dat korte moment van vliegen tot zijn recht te laten komen.
Voor Sander is het van belang zich te bevinden in een tussenstaat waarbij het ‘nog-niet-weten’ essentieel is. Dat juiste moment ontstaat maar weinig, het is een zoektocht en vaak gebeurt dit in een kort moment. Dat moment van opperste concentratie… Lees verder