Schetsen: om een eerste idee, een ingeving, een verbeelding te verwerkelijken
Beginnen met de meest complexe scènes
Joost begint altijd met de meest complexe scène in een film waar hij de muziek voor maakt. Dit geeft hem inhoudelijk richting voor de scènes die hij op meerdere manieren muzikaal kan invullen. Bovendien maakt hij liever eerste de muziek… Lees verder
Beperkingen starten de motor
Het werken met beperkingen leidt bij Albert tot een bepaalde opzet en invulling van zijn muziekopdracht.
Beslissen door synchronisatie vanuit verschillende disciplines naar eenzelfde concept
Salvador maakt geluidsontwerp voor modeshows waarbij hij het beeld van een modeshows of collectie vertaalt in muziek. In zijn manier van werken staat samenwerken centraal. Hij werkt graag langdurig samen vanuit een gezamenlijk idee, waarbij er continu feedback op elkaar… Lees verder
Bewust werken met verwachtingen en (rand)voorwaarden
Suzanne haalt veel plezier en energie uit het verzinnen van ideeën – maar tegelijkertijd is zij zich sterk bewust van wat een opdrachtgever verwacht en verlangt. Daar hoeft ze niet zozeer haar eigen plannen op aan te passen, maar wel… Lees verder
Geluiden op tonaliteit afstemmen als rode draad in de soundscape
Arnoud schetst al mixend de toon van water. Het is niet een compositie waarin hij letterlijk in een toonsoort zit te werken, maar zo luistert hij wel.
Het maken van een verzameling muzikaal materiaal om een compositie te schetsen
Roel start vanuit een eerste idee van een klankbeeld en maakt en verzamelt daarbij muzikaal materiaal. Dit doet hij door zelf klanken in te spelen, zowel elektronisch als akoestisch, en door anderen te vragen op een door hem bepaalde plek… Lees verder
Het mappen van ideeën en referenties als start voor het componeren
Als Ben gaat componeren moet hij weten wat de functie zal zijn van de muziek. Waar is het underscore, waar is het autonoom? Waar is het in de voorstelling een sterke tegenkleur op één van de andere disciplines zoals dans… Lees verder
Het ontwerpen met grote gebaren om tot een verbinding te komen
Marcel ontwerpt met grote gebaren. Hij maakt in zijn gedachten of op papier het ontwerp altijd groter dan de ruimte. Hij trekt lijnen door en verbindt elementen. Hij ziet de onderdelen niet als meubelstukken, maar als gebaren, richtingen. Dit doet… Lees verder
Het verenigen van visie en klank
Wessel ziet het juist als zijn taak om een geheel te maken van het album wat hij mixt. Door consequent gebruik van perspectief en keuzes met betrekking tot esthetiek binnen het geheel, probeert hij een balans te vinden tussen een… Lees verder
Maatwerkmodus bij componeren voor media
Joost heeft twee manieren van maken. Een maatwerk-modus en een vrije modus. Hij gebruikt de maatwerkmodus voor bijv. een animatie of commercial waarbij de muziek vooral functioneel moet zijn en er heel erg in moet passen. Hij begint met het… Lees verder
Met beperkt materiaal en rare vormen komen tot een aandoenlijke sculptuur die tegenstand overbrugt
Tessa verzamelt in haar atelier allerlei materialen die ze kan onderzoeken en bewerken, om zichzelf te verbeteren en haar beeldtaal te ontwikkelen. Ze houdt van het bouwen met materialen maar ook van het werken met mensen, om te kijken waar… Lees verder
Overtuigen in bescheidenheid
Om overtuigend te vertellen over haar plan, en om collega’s mee te nemen in haar ideeën, probeert Nina expres niet te hard te overtuigen. Dat geeft vrijheid en ruimte, ook voor anderen om háár ideeën te waarderen.
Puzzelen met draden uit het verleden
Sander werkt gelijktijdig aan verschillende series schilderijen in zijn atelier. De verschillende series die hij de afgelopen 10 jaar gemaakt heeft, en de onderliggende samenhang daartussen, beslaan een groot deel van Sanders schilderpraktijk. De laatste tijd is hij zijn gehele… Lees verder
Schetsen zonder bewegend beeld
Joost begint meestal al met componeren als er alleen nog maar een script ligt. Hij vindt het prettig om dan heel los te kunnen werken van het beeld. Hij probeert dan een gevoel of staat van een persoon vast te… Lees verder
Vanuit een grote verzameling basismateriaal, makend schetsen
Karel schetst wel, maar alleen met stof, zijn uiteindelijke ontwerpmateriaal. Voor hem werkt het format van de 2d-modeltekening niet; hij bouwt in plaats daarvan op de enorme voorraad patronen die hij paraat heeft – zowel fysiek als in zijn hoofd…. Lees verder