Ruimte: dansen rond kaders
Betrokkenheid van de opdrachtgever versterken door invloed toe te laten op het ontwerp
Jesse werkt als productontwerper veel samen met de maakindustrie. Hij zoekt daarbij naar een bedrijf dat kan meegaan in zijn ontwerp, dat het kan waarmaken. Soms zegt een bedrijf dat ze een object kunnen maken, maar dan breken er toch… Lees verder
Bewust werken met verwachtingen en (rand)voorwaarden
Suzanne haalt veel plezier en energie uit het verzinnen van ideeën – maar tegelijkertijd is zij zich sterk bewust van wat een opdrachtgever verwacht en verlangt. Daar hoeft ze niet zozeer haar eigen plannen op aan te passen, maar wel… Lees verder
De plek van de eigen agenda
Roel is voorzichtig met het doordrukken van zijn ‘eigen agenda’. Het kan een project kapot maken, en vaak voegt het zich toch wel naar iets waar hij mee werken kan, waarvan hij het gevoel heeft dat hij de keuze maakt.
De rol van je eigen beleving in een maakproces met anderen
Iedereen neemt de wereld anders waar. Wanneer Michel met andere makers samenwerkt, spiegelt hij daarom altijd zijn eigen indrukken en interpretaties. Zo wordt een werk rijker gemaakt.
Discipline en de geest
Wanneer Nina zenuwen, twijfel of onzekerheid ervaart in het voortraject van een proces, dan slaat ze zich daar doorheen door heel enthousiast te zijn. En soms is het nodig om enthousiast te doen tot het echte gevoel dan vanzelf volgt…. Lees verder
Een cultureel programma maken op een associatieve en organische manier
Tessa werkt als beeldend kunstenaar vanuit verschillende rollen, maar pakt ook projecten aan waarin ze een niet-makende positie heeft vanuit haar beeldende manier van werken. Ze weet wat haar beginpunt is en werkt dan associatief en organisch, waarbij ze de… Lees verder
Interdisciplinariteit en jezelf uitdagen
Salvador daagt zichzelf uit door zich onder te dompelen in een samenwerking met een visionair die vanuit een andere kunstwereld komt.
Makend handelen als niet-makend handelen
Als Joost vastloopt tijdens het werken aan een opdracht gaat hij aan het eind van de dag even lekker piano spelen. Ter entertainment voor zichzelf en als ontspanning.
Mensen betrekken bij het maken op een plek die meer van hen is dan van jou
Per project moet Tessa investeren in de interactie met de mensen. Wanneer ze naar een plek gaat die ze niet kent, moet ze contact leggen en er minstens zes tot acht keer zijn. Ze is nieuwsgierig naar die mensen, zij… Lees verder
Met beperkt materiaal en rare vormen komen tot een aandoenlijke sculptuur die tegenstand overbrugt
Tessa verzamelt in haar atelier allerlei materialen die ze kan onderzoeken en bewerken, om zichzelf te verbeteren en haar beeldtaal te ontwikkelen. Ze houdt van het bouwen met materialen maar ook van het werken met mensen, om te kijken waar… Lees verder
Overtuigen in bescheidenheid
Om overtuigend te vertellen over haar plan, en om collega’s mee te nemen in haar ideeën, probeert Nina expres niet te hard te overtuigen. Dat geeft vrijheid en ruimte, ook voor anderen om háár ideeën te waarderen.
Pragmatisch beslissen op basis van haalbaarheid
Wat doe je als de leidende, andere partij in een creatieve samenwerking een principiële keuze heeft gemaakt die volgens jou het hele project in de weg komt te staan? Voor Arjan was haalbaarheid zo belangrijk, dat hij de samenwerking op het… Lees verder
Schetsen en parameters – componeren van stukjes van een geheel
Als Joost muziek maakt voor een film of documentaire, dan krabbelt hij allerlei steekwoorden op een blaadje en probeert hierin een grote lijn te ontdekken. Die lijn maakt hij klinkend door te schetsen op de piano. Al improviserend met de… Lees verder
Virtueel design verkopen
Stijn verkoopt voor zijn Vrooombrooms ontwerpen – alléén ontwerpen. De consument moet het zélf nog maken, met de 3d-printer. Hij moet dus rekening houden met maakbaarheid, verspreiding, en copyright. Aan de andere, logistieke, kant is er weer een heleboel wat… Lees verder