Ruimte: door te dansen rond conventies
Abstraheren en een publiek hebben
Gagi maakt abstracte muziek. Het is niet zo dat hij de (toekomstig) luisteraar helemaal vergeet tijdens het maakproces, maar het is ook niet belangrijk dat zijn publiek de muziek interpreteert zoals Gagi het bedoelde. Luisteraars van dit genre willen wel… Lees verder
Concept in tekstvorm is bepalend voor de uitvoering van het project
Merel begint een project door een concept op papier te zetten, waarbij ze haar achterliggende ideeën als startpunt neemt. Deze ideeën ontstaan doordat ze veel leest en teksten, afbeeldingen en theorieën verzamelt. Na de conceptualisatie begint de uitwerking in beeld,… Lees verder
De gevolgen van een verandering van uitgangspunten
Erik heeft zijn miniatuurstad van 15x4m, waar hij al zo’n 12 jaar aan werkt, onlangs zo’n anderhalve meter van de grond getild. Hiermee heeft hij een menselijke schaal in het werk gebracht. Het publiek kan zich nu op een andere… Lees verder
De negatieve gevoelswaarde van ‘aanrommelen’ binnen het creatieve proces
Makers lijken zich vaak te generen voor het ‘aanrommelen’ binnen het creatieve proces. Ze hebben het idee dat ze ‘maar’ iets doen, lukraak. Maar is dit aanrommelen niet juist een essentieel onderdeel van het creëren – creëren in de betekenis… Lees verder
De schrik van makers voor het delen van ideeën
Ideeën worden zelden met andere makers gedeeld. De schrik dat iemand aan de haal kan gaan met een idee bepaalt grotendeels de geslotenheid van makers. Dit is jammer want het verbinden van ideeën is in een aantal gevallen waardevoller dan… Lees verder
Gedachtenlijstjes maken om in beweging te blijven
Hoe krijg je een idee concreet? Merel doet dat door het doorbladeren van haar “gedachtenlijstjes”. Merel schrijft voortdurend losse ideeën op in de vorm van lijstjes. Ze ordent deze niet, zodat, wanneer ze ze terugleest, alles weer interessant kan zijn…. Lees verder
Het spanningsveld tussen vrijheid en verantwoordelijkheid.
Binnen de kunsten lijkt alles te mogen en alles te kunnen. Het is niet omdat alles kan, dat je dat ook maar moet doen. De vrijheid moet gekoppeld worden aan een verantwoordelijkheid. De belangrijke vraag hierbij is dan niet alleen… Lees verder
Hoe kom je door regels te gebruiken tot een eenduidige stijl in je ontwerp?
Michel werkt altijd met een set van regels bij het maken van werk. Soms stelt hij deze regels zelf op, maar ze komen ook voort vanuit heel specifieke werk.
Improvisatie bij het maken van een non-narratieve film
Tjepke maakte een film zonder lineariteit of narratief. Zonder hoofdpersoon, verhaallijn of tijdsverloop zoekt hij naar houvast. Hij gebruikte tijdens zijn hele werkproces improvisatie om steeds een volgende stap te kunnen maken. Deze werkwijze is niet gebruikelijk voor zijn medium,… Lees verder
Jezelf uitdagen om met mediavormen te werken die je niet goed beheerst
Merel bedenkt een concept waarmee ze zichzelf uitdaagt om met mediavormen te gaan werken die ze niet goed beheerst. Ze brengt zichzelf hiermee tot samenwerking met andere makers terwijl ze de regie over haar concept en het project in handen… Lees verder
Maken door meteen te gaan inventariseren hoe een ruimte in de toekomst wordt gebruikt
Door informatie te verzamelen, verhalen te vergelijken op overeenkomsten en verschillen, werkt Tanja een aantal typologieën uit. Voor Tanja is deze fase van schetsen en onderzoeken een wezenlijk deel van haar creatieve maakproces.
Ontwerpen voor álle gebruikers van een plek: mens, plant en dier
Als landschapsarchitect is Natascha zich er van bewust dat ze nooit voor zichzelf ontwerpt maar altijd voor diegenen die het gaan gebruiken. Ze stelt zichzelf altijd de vraag: Stel dat ik hier zou wonen, zou ik dan hier tegenaan kunnen… Lees verder
Poëzie als leidraad voor een schilderij
Marcel poogt de sfeer en conventies van haiku-gedichten te vertalen naar geschilderde beelden.
Rommelen en aanmodderen
Regelmatig gebruikt Annemiek bekenden als modellen voor haar portretten. Als Annemiek te veel vooraf in haar hoofd heeft hoe ze iemand wil afbeelden, loopt ze vast. Door openheid te bewaren en pas achteraf het werk te duiden of alleen één… Lees verder
Stagnatie oplossen door een andere muzikale vorm te kiezen
Ben werd verrast door een simpel zinnetje van de regisseur: “Hoe gaat het met het lied voor het koor?” Hij had de muziek zelf helemaal niet als een lied gezien. Door uit te gaan van deze nieuwe muzikale vorm kon… Lees verder
Tussen speelruimte en een zo scherp mogelijk geformuleerde opdracht
Als Ben een liedtekst aan het schrijven is voor een muziektheater programma gaat hij vaak op de stoel van de dramaturg zitten. Zowel door vragen te stellen als door zelf voorzetten te geven formuleert hij een zo scherp mogelijke opdracht… Lees verder
Validering van werk binnen het hedendaagse discours
Een aspect bij het valideren van werk is het plaatsen van het werk in een groter discours om de waarde ervan in te kunnen schatten. Dit discours vindt altijd plaats in een bredere context, die op dit moment sterk wordt… Lees verder
Verzamelen door te onderzoeken
Merel put bij het komen tot een concept voor haar beeldende kunst uit een verzameling van in taal gevangen ideeën. Zij vult deze verzameling steeds weer aan door te lezen over en het onderzoeken van sociale en maatschappelijke onderwerpen.
Vrije tijd in het kunstonderwijs en in de maakpraktijk
Kunstacademies bevinden zich, net als andere instituten, in het neoliberale krachtenveld. Hoe het creatieve proces, de creatieve attitude te stimuleren binnen deze kaders? Hoe creëer je ruimte voor het experiment, voor het de tijd nemen om het even niet te… Lees verder
Werken in lagen en met combinaties
Merel bewerkt haar getekende schetsen sinds een paar jaar met gekleurde lijnen en vlakken. Ze tekende eerst altijd alleen met een zwarte fineliner, maar sinds ze op een buitenschoolse opvang heeft gewerkt, gebruikt ze vaak viltstift. Het is heel direct… Lees verder